• English
  • Центральний державний науково-технічний архів України

    Портал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції
    надсилати на [email protected]
    100 років на дорогах України. До ювілею Харківського велосипедного заводу

    Навколо появи перших велосипедів вирує багато міфів, легенд, прізвищ видатних інженерів. Завдяки дивовижним досягненням інженерної думки та вирішенню проблем, про існування яких ми навіть не здогадуємося, велосипед став одним із найгеніальніших винаходів, який кардинально змінив життя людства й заклав основу для створення і вдосконалення інших видів транспортних засобів, таких як мотоцикли, автомобілі та навіть літаки. Саме з виробництва велосипедів розпочинали всім відомі автомобільні гіганти: «Rover», «Skoda», «Opel» та інші.

    Сьогодні нам вже доволі складно уявити сучасне життя більшості людей без цього винаходу, адже велосипеди оточують нас майже скрізь – від звичайних прогулянок природою чи містом, до професійних спортивних змагань. Але більшість із нас рідко замислюється над історією їх створення та появи першого виробництва на території України.

    Так із чого все почалося? Історія виготовлення велосипедів на території нашої країни має цікавий та важкий шлях. Розпочалося все в місті Харкові. Саме тут у березні 1916 року на евакуйованій із Риги фабриці Лейтнера1 розпочалося перше справжнє виробництво велосипедів.

     

    1(Олександр Олександрович Лейтнер (1864-1923 рр.) – інженер, винахідник, підприємець, один із піонерів російського велосипедного та автобудування).

     

    Спочатку дане підприємство виготовляло військові велосипеди моделі «Дукс-Бойовий» конструкції М. М. Щіпанова за патентом московської фабрики Дукс.  Згодом, 13 листопада 1923 року Харківським губвиконкомом та міськрадою було прийнято постанову №89 «З метою більш раціонального використання заводів Лейтнера і Блейхерта, об’єднати ці два заводи і їх обладнання в одне підприємство. Роботу з переобладнання закінчити протягом двох з половиною місяців». Дана постанова стала початком виникнення Першого державного велозаводу імені Г. І. Петровського. Саме із цього моменту велосипеди від харківського заводу почнуть їздити дорогами всього світу.

    У Центральному державному науково-технічному архіві України (ЦДНТА України) у фонді Р-221 (комплекс 2-323) зберігаються документи Харківського велосипедного заводу (зараз – ЗАТ «Харківський велосипедний завод» («ХВЗ»)), що ілюструють проєктування, розвиток і вдосконалення різноманітних типів велосипедів. 

    Варто зазначити, що на самому початку на майбутньому заводі-гіганті працювало всього 50 робітників і фахівців-практиків, які евакуювалися до Харкова з Риги в 1915 році. Саме ці люди сформували майбутній колектив, який, завдяки важкій ручній праці в складних умовах, до кінця 1923 року виготовив перші зразки кількох веломашин, а в 1924 році з конвеєра зійшло вже понад 1000 велосипедів.

    У 1926 році на підприємстві налагодили виробництво першого прототипу легендарного чоловічого дорожнього велосипеда «Україна». У період з 1925 до 1927 року завод випустив уже 11,9 тисяч велосипедів і ця цифра продовжувала зростати до початку Другої світової війни.  Підприємство постійно збільшувало випуск нових моделей, удосконалювало технологію їх виробництва. Всього до 1941 року було випущено близько 1 млн веломашин. Однак, подальший розвиток ХВЗ перервав початок Другої світової війни. За рішенням Державного комітету оборони завод був евакуйований в Узбекистан, місто Бухару. Тут, за короткий проміжок часу, у непристосованих приміщеннях колишнього бавовноочисного заводу було розміщено обладнання основного виробництва й розпочато випуск військової продукції.

    Після визволення Харкова постало питання про повернення заводу. 14 жовтня 1944 року почалася реевакуація підприємства та продовжилося виготовлення військової продукції. З червня 1945 року відновили велосипедне виробництво. Виробнича база підприємства була поповнена обладнанням та верстатами велосипедних заводів, вивезених із Німеччини, як військові репарації. 

    Час розквіту ХВЗ припав на середину 50-80-х років, саме тоді підприємство почало виробляти широку лінійку найрізноманітніших моделей – від дитячих до професійних спортивно-трекових велосипедів. В архівосховищах ЦДНТА України зберігаються документи, які на своїх сторінках закарбували розробку конструкцій та виготовлення дослідних зразків 10 нових, на той момент, типів велосипедів. 

    Так, завдяки архівним документам, дізнаємося, що протягом 1954 року були розроблені конструкції, виготовлені дослідні зразки, випробувані та представлені на затвердження наступні моделі:

    1.Чоловічий дорожній велосипед В-112.

    На відміну від звичайного дорожнього велосипеда В-110 «Прогрес», розробленого на початку 1950-х років на базі довоєнних німецьких велосипедів,  модель В-112 мала безгальмівну втулку заднього колеса з тріскачкою, зручні в користуванні ручні тросові гальма на внутрішню поверхню ободів переднього та заднього коліс, полегшене сідло із жорсткою покришкою. Вага велосипеда (без приладдя) складала 16 кг.

    2. Велосипед підвищеної вантажопідйомності В-113.

    Велосипед В-113 мав посилену раму з двома верхніми трубами, жорстко фіксоване кермо, загнуте догори, і ручне гальмо важільного типу на переднє колесо. Додатково модель мала трубчастий посилений багажник із притиском. Вага велосипеда (без приладдя) – 18 кг.

    3. Жіночий легкодорожний велосипед В-41.

    У даній моделі, конструктори заводу внесли зміни, які дозволили б велосипедисту значно економити сили під час їзди на підйомах, при зустрічному вітрі та розвивати підвищену швидкість при їзді під ухил. Легкість ходу В-41 досягли шляхом застосування безгальмової втулки вільного ходу з триступінчастою тріскачкою, коліс із вузькими шинами та полегшених вузлів та деталей: рами, вилки, сідла тощо. Вага велосипеда (без приладдя) – 14 кг.

    4. Спортивно-шосейний велосипед В-55.

    Відмінною особливістю конструкції цієї моделі були високі експлуатаційні якості рами та вилки, досягнуті шляхом застосування вперше у вітчизняному велобудуванні легких сплавів і тонкостінних труб зі змінною товщиною стінки. Через це вага велосипеда складала лише 10,5 кг.

    5. Двомісний спортивно-трековий велосипед В-94 або «Тандем». 

    Модель була призначена для туристичних поїздок удвох і залучення до велоспорту сліпих людей. Вага велосипеда – 18,3 кг.

    6. Дорожній велосипед із двигуном Д-4.

    У даній моделі встановили одноциліндровий, двотактний двигун потужністю 1 к. с. Витрата пального на 100 км шляху за швидкості руху 20 км/год складала – 0,8 літра. Максимальна швидкість – 40 км/год. Вага двигуна – 10, 3 кг. Вага велосипеда із двигуном – 27 кг.

    7. Підлітковий велосипед для хлопчиків В-73.

    Велосипед В-73 був проміжною моделлю між усім відомим підлітковим велосипедом моделі В-72 «Орлятко» та дитячим велосипедом.

    8. Підлітковий велосипед для дівчаток В-83.

    Модель була призначена для дітей віком від 6 до 10 років та вважалася проміжною моделлю між велосипедом В-82 «Ластівка» та дитячим велосипедом.

    Також у цей же період був розроблений спортивно-трековий велосипед В-95 (для перегонів за лідером) та велосипед із причіпним візком В-93.

    В 1961 році на ХВЗ почали виробництво легендарної та наймасовішої моделі, яка отримала назву В-120 «Україна». В-120 відрізнявся від моделі В–110 (В-112), більш досконалою геометрією рами, покращеною конструкцією передньої вилки, посиленими ободами коліс, що дозволяло використовувати велосипед для експлуатації на будь-яких дорогах із різним покриттям.

    У середині 70-х років план випуску продукції виріс до 800 тис. шт. на рік,  з головного конвеєра щодоби сходило не менше трьох тисяч машин. ХВЗ був єдиним у країні підприємством, що випускало високоякісні легкодорожні та спортивні велосипеди. З початку 80-х років на заводі виготовлялося вже 52 моделі велосипедів різних класів, а в 1983 році був випущений 23-х мільйонний велосипед. 

    З початку 90-х років економічне та фінансове становище заводу різко погіршилося, зменшилися обсяги продукції, що випускається. Та попри всі складнощі, у 2023 році  Харківський велозавод відзначає знаменну дату – 100 років! За час свого існування підприємство подарувало нам багато відомих на весь світ моделей велосипедів: «Україна», «Супутник», «Турист», «Спорт-шосе», «Орлятко» та багато інших.  Продукція заводу славиться на весь світ своєю якістю та витривалістю. Недарма, в 1986 році фінський мандрівник та велотурист Тімо Ноко (Timo Noko) здійснив велоподорож із Монреаля (Канада) до Лос-Анджелеса (США), перетнувши всю Північну Америку від Східного до Західного узбережжя США, за 50 днів на шосейному велосипеді виробництва ХВЗ.

    На превеликий жаль, у квітні 2021 року на заводі залишався працювати лише один цех, у якому виготовлялись нові велосипеди ХВЗ, згодом залишки потужностей перевезли в нові цехи в передмістя Харкова,  у той час як на історичній території заводу активно проводиться житлова та офісна забудова й більшість старих заводських будівель уже розібрано. Але ХВЗ і досі випускає широку колекцію велосипедів, які стають усе легшими, швидшими та міцнішими. Підбиваючи підсумок, хочемо побажати підприємству знову відновити всі свої виробничі потужності та випустити нову модель велосипеда, яка підкорить весь світ, адже конструкторські рішення заводу стали іміджевим маркером національної ідентичності на міжнародному рівні. А завдяки зусиллям співробітників ЦДНТА України видатні досягнення конструкторських рішень будуть зібрані та надійно збережені, як скарб для прийдешніх поколінь.

    Відповідальний виконавець: архівістка I категорії відділу 

    використання інформації документів                                                                                                     Котенко Катерина                                    

    1. Загальний вигляд дорожнього велосипеда В-14. 1946 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 2)

    2. Велосипед В-14. Педаль у зборі. 1946 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 4)

    3. Велосипед В-14. Колесо переднє. 1947 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 6. Арк. 1)

    4. Велосипед В-14. Декалькоманія на задній щиток. 1948 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 37)

    5. Загальний вигляд дорожнього велосипеда В-22. Велосипед жіночий. 1946 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 20. Арк. 2)

    6. Велосипед В-22. Колесо заднє. 1947 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 25. Арк. 2)

    7. Велосипед В-22. Руль. 1952 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 23. Арк. 2)

    8. Велосипед В-22. Сумка для інструменту. 1953 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 20. Арк. 34)

    9. Загальний вигляд дорожнього велосипеда В-53. Велосипед спортивно-шосейний. 1949 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 51. Арк. 2)

    10. Велосипед В-53. Декалькоманія на нижню трубу. 1950 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 52. Арк. 31)

    11. Велосипед чоловічий дорожній. Модель В-110. 1950 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 63. Арк. 3)

    12. Велосипед В-110. Декалькоманія на щиток. 1950 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 63. Арк. 44)

    13. Рішення від 8 січня 1955 року № 17 Про затвердження нових зразків велосипедів, коляски причіпної бічної, багажника та мотора велосипедних, представлених Міністерством автомобільного, тракторного та сільськогосподарського машинобудування СРСР. 1955 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 120. Арк. 9)

    14. Велосипед спортивно-трековий тандем. Модель В-94. 1955 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 73. Арк. 2)

    15. Велосипед чоловічий легкодорожній. Модель В-32. 1957 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 29. Арк. 2)

    16. Загальний вигляд велосипеда спортивно- шосейного. Модель В-551. 1959 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 90. Арк. 2)

    17. Велосипед спортивно-шосейний. Модель В-552. 1961 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 101. Арк. 2)

    18. Велосипед чоловічий дорожнього типу I. Модель В-130. 1965 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 37. Арк. 3)

    19. Велосипед В-130. Дзвоник. 1964 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 37. Арк. 28)

    20. Велосипед чоловічий дорожнього типу I. Модель В-134. 1968 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 44. Арк. 5)

    21. Велосипед В-134. Фара. Габаритне креслення. 1968 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 44. Арк. 36)

    22. Велосипед В-134. Інформаційний кресленик велолічильника. 1968 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 44. Арк. 37)

    23. Велосипед В-134. Корпус маслянки. 1970 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 44. Арк. 26)

    24. Велосипед спортивно-туристичний. Модель В-301 СБ. Складальне креслення. 1973 р. (ЦДНТА України. Ф. Р-221. К. 2-323. Оп. 1. Од. зб. 113. Арк. 1)