У 2024 році Центральний державний науково-технічний архів України (далі – ЦДНТА України) відзначає своє 55-річчя. З цієї нагоди пропонуємо до вашої уваги онлайнову виставку, метою якої є спроба поглянути на документи, які ми ретельно збирали і дбайливо зберігаємо впродовж більш ніж півстолітньої історії архіву, як на мистецтво. Існує стереотип, що науко-технічна документація – це виключно про креслення. Однак різноманіття типів документів і видів їх матеріальних носіїв, є надійним свідченням зворотного.
Фотографії, які зберігаються в ЦДНТА України, є важливим історичним джерелом у контексті вивчення розвитку науково-технічної думки нашої країни. Ретроспектива – погляд у минуле: дієвий інструмент для оцінки пройденого шляху та вдосконалення сьогодення.
Світлини з фондів ЦДНТА України хронологічно охоплюють період з 1920-х до початку 2000-х років. Географія об’єктів у кадрі не обмежується територією України – на знімках відображено різні країни, міста та континенти. Тематичне різноманіття фотографій у архівних фондах вражає. Документальний масив дає змогу простежити практично вікові тенденції в різних сферах соціально-економічного життя нашої країни: у містобудуванні, архітектурі, моді, промисловості, науці, технологій у фотографії та мистецтві.
Різноманіття фотографій у фондах ЦДНТА України в синкретизмі з актуальністю цього напряму в науковому співтоваристві та високим попитом у суспільстві на наочність, зокрема й в історичній науці, відкриває перспективи для поглибленого дослідження цієї теми.
У зв’язку з цим важливо зазначити, що на виставці фотографій висвітлено лише одну тему, вона має оглядовий характер, дозволяє зробити перший крок у світ фотодокументів, які зберігаються в нашому архіві.
Робота зі створення образів міст і сіл, естетика населених пунктів – це надскладне мистецтво. Важко залишитися байдужим до самої лише ідеї переплітати вулиці, створюючи оптимальні маршрути буденного та вихідного дня, розкидати по карті парки, магазини, театри, ресторани, зупинки та світлофори, вдосконалювати світ навколо себе. У ЦДНТА України зберігаються документи, розроблені українськими фахівцями, які на основі детальних розрахунків та експериментів створювали вигляд міст і сіл, покращували й упорядковували, адаптуючи під тренди й тенденції.
Архітектурні об’єкти є своєрідним свідченням технічного рівня, економічних можливостей, політичної ідеології, естетичних вподобань певної епохи, тому інтерес як спеціалістів, так і широкої громадськості до проблем архітектури перманентно актуальний. У різні історичні періоди образи міст і сіл замальовували, викарбовували в барельєфах, фотографували на плівку і в цифрі. Навіть у наші дні вулична фотографія – популярний напрям серед професіоналів і аматорів.
У фондах ЦДНТА України широко представлена тема міського та сільського будівництва, тому на виставці нами були відібрані лише деякі локальні приклади кадрів, присвячених цій проблемі.
Слід зазначити, що в даному розділі виставки представлено фотографії за хронологією їхнього створення, які охоплюють практично все ХХ століття, починаючи з 1925 по 1980-ті роки.
Буденне міське життя міжвоєнного періоду розкриває серія кадрів 1927 року (док. 1 – 3), виконана в районі вокзалу міста Києва. Фотографії з фонду академіка архітектора Олексія Бекетова (Р-47) демонструють характерні для міжвоєнного періоду особливості в містобудуванні, а також штрихи епохи в моді.
1950-ті та 1960-ті роки в історії України пов’язані з періодом післявоєнної відбудови та відлиги. Ця епоха характеризується поворотом у бік людиноцентричності у фотомистецтві, збільшенням інтересу до репортажної зйомки, що відображає життя простих людей у різних куточках країни. Невід’ємний компонент епохи – масове житлове будівництво (горезвісні панельки «сталінки» та «хрущовки»), переосмислення підходів до міського та сільського будівництва, експерименти в проєктуванні нових населених пунктів та ідеї реконструкції наявних.
В експозиції представлено фотографію великопанельного житлового будинку зі шлакобетонних стінових панелей у місті Алчевську Донецької області (док. 4) зі звітів про науково-дослідну діяльність Харківського проєктного і науково-дослідного інституту «ПромбудНДІпроект» (фонд Р-2, комплекс 3-4).
Визначеним маркером епохи 1950-х – 1960-х років є поширена в ті часи практика облицювання фасадів будинків плиткою. На виставці представлені фото прикладів таких рішень (док. 5 – 7), розроблених фахівцями Науково-дослідного інституту будівельних матеріалів і виробів (НДІБМВ) (фонд Р-99, комплекс 3-31).
Одними із найбагатших на фотоілюстрації в ЦДНТА України є звіти про науково-дослідні роботи Київського науково-дослідного і проектного інституту містобудування «КиївНДІПмістобудування» (фонд Р-100, комплекс 3-32). У документах висвітлено різноманітні проблеми містобудування, пошуки перспективних рішень планування, благоустрою різних населених пунктів, включно з великими мегаполісами національного масштабу, містяться інноваційні рішення різнорівневої інфраструктури, озеленення тощо. Хронологічно фотографії у складі цього комплексу охоплюють період з 1960 по 1979 роки.
В експозиції представлені знімки авторства фахівців КиївНДІПмістобудування, присвячені різним сюжетам і стилям фотографії: документальна репортажна зйомка – діти на майданчику дитячого садочка (док. 8), зупинковий пункт (док. 9), кіоск театральної каси (док. 10) та довідкового бюро (док. 11) на Хрещатику; панорамні світлини – набережна річки Дніпро (док. 12) та історико-архітектурний заповідник міста Кам’янець-Подільський (док. 13 – 15); пейзажні знімки – краєвид на річку Дністер (док. 16) та озерця в саду одного зі столичних мікрорайонів (док. 17).
Проблема екології великих міст – перманентно актуальне питання, фахівці інституту аналізували як вже існуючи рішення, так й проводили роботу з розробки та впровадження перспективних креативних ідеї. В експозиції представлені фотографії прикладів озеленення прибудинкових смуг (док. 18 – 19) та магістральних вулиць (док. 20 – 22). Загальне уявлення про широкий тематичний спектр містобудування наочно ілюструють світлини прикладів організації пішохідних алей (док. 23 – 24) та набережних (док. 25), розташованих в різних регіонів України.
Особливе місце посідають кадри зарубіжних об’єктів, які в документах наводять як приклади тих, що існують у світовій містобудівній практиці з метою подальших локальних адаптацій. Приклад: прибудова з гаражем перед знаменитим «Omni William Penn Hotel» у Пітсбурзі, США (док. 26).
Як приклад міської фотографії 1980-х років в експозиції представлено кадр із фонду особового походження архітектора Олександра Заварова (фонд Р-202) – зображено забудову вулиці Хрещатик (док. 27).
Проблеми сільського будівництва на теренах України в 1970-ті роки відображені у звітах про науково-дослідні роботи Головного Українського науково-дослідного і проектного інституту цивільного сільського будівництва «УкрНДІпроцивільсільбуд» (фонд Р-98, комплекс 3-59), що зберігаються в ЦДНТА України.
Представлені на виставці знімки наочно ілюструють життя в українському селі останньої третини ХХ століття: від звичних та традиційних рішень до виняткових локальних прикладів, так званих маркерів епохи.
Так, одним із центральних місць в організації планування будь-якого населеного пункту від маленького села, до кварталів та мікрорайонів великих міст традиційно є продуктові магазини (док. 28).
У 1970-ті роки в Україні дикий виноград використовували для озеленення багатоповерхових будинків з метою поліпшення естетики та мікроклімату (док. 29). Лози рослин вкривали фасади, пом’якшуючи візуальну строгість будівель та створюючи природний декор. Крім того, виноград забезпечував додаткову теплоізоляцію і захищав від вуличного шуму. Зелені насадження також сприяли поліпшенню екології міського середовища. Приклад таких локальних рішень ми можемо спостерігати й донині.
У цей історичний період колодязі на подвір’ях багатоквартирних будинків в українських селах були широко поширені, оскільки багато населених пунктів не мали централізованого водопостачання (док. 30). Це рішення вважалося ефективним, оскільки давало змогу жителям отримувати воду поруч із домом. Однак із часом, із розвитком комунальних мереж, колодязі почали зникати, поступаючись місцем водогонам, які забезпечують більш стабільне та безпечне водопостачання.
На світлині (док. 31) можна побачити приклад голуб’ятника в приватному домоволодінні, практики, що була характерною для тієї історичної доби, проте згодом поступово вичерпала себе.
В експозиції також представлено приклади перспективних креативних рішень, розроблених фахівцями інституту в 1970-ті роки в напрямку організації громадських центрів сіл «нової формації» (док. 32 – 33). Вашій увазі на виставці продемонстровано фотографії варіантів внутрішніх інтер’єрів громадських будівель на прикладі: сільського Будинку культури (док. 34) та дитячих ясел-садка (док. 35), а також зовнішнього облицювання: будинку типу індивідуального будівництва (док. 36).
Водночас цікавим рішенням спеціалістів УкрНДІПроцивільсільбуд та красивим кадром, з погляду як візуальної, так психоемоційної складової, є приклад пропозиції створення майданчика для активного відпочинку дітей різних вікових груп, а саме шахового поля зі збільшеними копіями фігур оригінальної гри (док. 37).
Провідний спеціаліст відділу використання інформації документів | Тимур АНДРЕЄВ |